Miért bukik el a legtöbb vállalkozás az első 5 évben? – A pszichológiai okok és megoldások

🕖 A cikk olvasási ideje: 5perc

A magyar kis- és középvállalkozások jelentős része nem éri meg az ötödik évfordulóját. Az okok között nemcsak pénzügyi és piaci tényezők szerepelnek, hanem mélyebb, pszichológiai akadályok is. Mi az, ami a legtöbb vállalkozót visszahúzza? Hogyan lehet ezeket az akadályokat leküzdeni? Ebben a cikkben bemutatom azokat a gondolkodásbeli és stratégiai hibákat, amelyek a vállalkozások bukását okozzák – és megoldásokat is adok rájuk.

1. A hamis biztonságérzet: „Jó termékem van, jönnek majd az ügyfelek”

Sokan azt gondolják, hogy ha van egy jó termékük vagy szolgáltatásuk, az önmagában elég a sikerhez. A valóság ezzel szemben az, hogy a piac nem önmagától talál rád.

Miért veszélyes?

-Nincs aktív ügyfélszerzés, csak a szájhagyományra támaszkodás.

-A vállalkozó nem épít ki stabil marketingcsatornákat.

-Elmarad a folyamatos piackutatás és versenyelemzés.

Megoldás:

-Tudatos marketingstratégia felépítése, amely tartalmazza a hirdetéseket, tartalommarketinget és ügyfélkapcsolati rendszereket.

-Egyértelmű ügyfélszerzési tölcsér, amely lépésről lépésre tereli az érdeklődőket a vásárlás felé.

2. Halogatás és túlzott perfekcionizmus: „Majd akkor indítom el, ha tökéletes”

Sokan nem lépnek időben, mert mindig még egy dolgot tökéletesíteni kellene. Ezzel viszont rengeteg idő és lehetőség megy veszendőbe.

Miért veszélyes?

-A konkurencia időközben beelőzhet.

-Az üzleti modell tesztelése elmarad, így kiderülhet, hogy nem is működik.

-A vállalkozó saját magát bénítja meg a túlzott elvárásaival.

Megoldás:

-Gyors piaci tesztelés – Indulj el egy minimális, de működő verzióval (MVP – Minimum Viable Product), és finomítsd menet közben.

-Iteratív fejlesztés – Ne várd meg a „tökéletes pillanatot”, hanem dolgozz visszacsatolások alapján.

3. Nincs világos stratégia és pénzügyi terv

Egy vállalkozás nem működhet stabil pénzügyi és növekedési terv nélkül. A „csak csinálom és majd lesz valahogy” hozzáállás az egyik legbiztosabb módja a kudarcba

fulladásnak.

Miért veszélyes?

-A vállalkozó nem tudja, pontosan mennyit kell keresnie havonta a fenntarthatósághoz.

-Nem tervezi meg az árképzést, így vagy túl olcsón dolgozik, vagy irreálisan magas árat szab.

-Hiányoznak az üzleti célok és a növekedési mérföldkövek.

Megoldás:

-Készíts részletes pénzügyi tervet a várható költségekről, bevételekről és profitabilitásról.

-Határozz meg konkrét növekedési célokat, pl. „Havonta X új ügyfelet szerzek”.

-Tervezd meg a költségvetést, hogy mindig legyen tartalékod a nehezebb időszakokra.

4. Ügyfélszerzési hiányosságok: „Nem szeretek eladni”

Sokan úgy érzik, hogy az értékesítés „tolakodás” vagy „manipuláció”. A valóságban viszont az eladás nem más, mint a megfelelő emberek problémájának megoldása.

Miért veszélyes?

-A vállalkozó nem mer aktívan ajánlatokat tenni.

-Elmaradnak a kapcsolatépítési és bizalomépítési lépések.

-Az ügyfélszerzés ad-hoc módon történik, rendszerek nélkül.

Megoldás:

-Tanuld meg az értékesítési alapokat – nem kell „rábeszélni” senkit, elég segíteni a döntésben.

-Építs ki automatizált ügyfélszerzési csatornákat (pl. e-mail sorozatok, lead magnetek).

-Használj bevált marketing-pszichológiai technikákat, mint pl. a hiányérzet keltése vagy a társadalmi bizonyíték.

5. Kiégés és túlterheltség: „Mindent magam akarok csinálni”

Egyedül nem lehet hosszú távon sikeres vállalkozást építeni. Ha minden feladatot te akarsz kezelni, az hamar kiégéshez vezet.

Miért veszélyes?

-A vállalkozó túl sokat dolgozik, és elveszíti a motivációját.

-Nem jut idő a stratégiai fejlődésre, mert az operatív feladatok elviszik az energiát.

-Elmarad a pihenés, ami rontja a döntéshozatali képességet.

Megoldás:

-Delegálj vagy automatizálj feladatokat – például könyvelést, adminisztrációt, ügyfélszolgálatot.

-Tervezz be pihenőidőt is, hogy hosszú távon is fenntartható maradjon a vállalkozásod.

-Fókuszálj a növekedésre és a stratégiai döntésekre, ne aprózd el magad a napi teendőkkel.

Összegzés: Mit tegyél, hogy a vállalkozásod hosszú távon is sikeres legyen?

A legtöbb vállalkozás nem pénzügyi, hanem gondolkodásmódbeli és stratégiai hibák miatt bukik el. A siker kulcsa a tudatos marketing, az ügyfélszerzési rendszer, a pénzügyi tervezés és a megfelelő vállalkozói hozzáállás.

Ha szeretnéd biztos alapokra helyezni vagy új lendületet adni a vállalkozásodnak, akkor egy személyre szabott marketingtanácsadás segíthet elkerülni ezeket a hibákat.

Kezdjük akár egy tanácsadással!

Üzlet beindítási vagy üzlet megújítási marketing tanácsadás esetén ízelítőképpen itt van pár dolog ami várna téged a találkozón:

-Piackutatás és konkurenciaelemzés

-Személyre szabott marketingstratégia

-Meglévő üzlet esetén: Márkadiagnózis 

-Konkrét kampánytervezés és social media útmutatás

-Kézzelfogható, azonnal alkalmazható üzleti terv

-Egyedi munkafüzet és KKV-specifikus tananyag

Ne hagyd, hogy a vállalkozásod egy legyen a statisztikákban! Építsd tudatosan, és növekedj hosszú távon.

👩‍🦳 Írta: Szabó Roxána

Kapcsolódó tartalom

Kevesebb stressz, több siker – csomagolhatom?

Minden szolgáltatás elérhető magyar és angol nyelven is, mind online mind személyesen.